De Stentor: Actievoerders N35 openen herfstoffensief PDF Afdrukken E-mail
dinsdag, 15 september 2009 20:58

Onderstaand artikel is op 15 september door de Stentor gepubliceerd. Klik hier om het orginele artikel te bekijken.

RAALTE - De afgelopen weken zijn een gezamenlijk perscommuniqué opgesteld, maar is ook een brief verstuurd waarin werd gesteld dat het tracébesluit van 1995 nog altijd van kracht is en dat de Raalter raad dus niet opnieuw hoeft te kiezen voor verdiepte aanleg over het huidige tracé.

Afgelopen weekeinde zijn op strategische posten langs de rijksweg borden met actieleuzen geplaatst, waarmee passanten duidelijk wordt gemaakt dat de N35 bij Raalte Rechtdoor veel fijnstof en geluidsoverlast scheelt voor omwonenden, maar ook de kortste verbinding vormt richting Nijverdal. Omrijden via de omstreden zuidom-variant zou 7,2 km langer zijn, aldus de actievoerders. Zo'n zuidelijke omlegging van de rijksweg zou ook elf miljoen euro meer kosten dan verdiepte aanleg via het huidige tracé.

In een door verkeerskundige Jimme de Boer (van het vroegere Raalter bureau BVA, dat destijds ook tekende voor de primaire fietsroutes door Raalte-dorp) op verzoek van de stichting N35 Raalte Rechtdoor uitgevoerde verkeersstudie, wordt zoals eerder gemeld ook aanbevolen om de N35 via het huidige tracé op te waarderen.

In het centrale deel (tussen kruispunt Bos en de afslag Ommerweg) zou de vierbaansweg in een open tunnelbak moeten komen. De Boer heeft een volledige studie verricht en bepleit ook om de N348, die komende vanuit Deventer nu nog via kruispunt Bos en de N35 richting Ommerweg loopt, via een oostelijke rondweg om te leiden.

Dat zorgt voor minder verkeersdrukte op de Nieuwe Deventerweg (huidige N348 aan de westzijde van Raalte-dorp), want daar hoeft alleen nog maar verkeer op te rijden dat richting Wijhe (N756) of Heino/Zwolle (N35) wil. Op het gedeelte van de N35 tussen kruispunt Bos en Ommerweg (N348 richting Lemelerveld/Ommen) wordt het dan ook rustiger.

Met een oostelijke rondweg kan bedrijventerrein De Zegge (I t/m VII) ook beter ontsloten worden, waardoor veel minder vrachtverkeer over de Westdorplaan-Acacialaan zal rijden. Langs de Overkampsweg moet dan wel een geluidswal worden aangelegd. Door de rondweg zo dicht mogelijk langs De Zegges te leggen zal de invloed op Boetelerveld en landgoed Schoonheten ook minimaal zijn, aldus De Boer. Bij het caravancentrum-Heetenseweg moet een 'turborotonde' komen, maar wel beter dan in de N348 bij Wesepe.